16 مهر 1403 - 10:03

سوء‌استفاده دلالان از رفتار هیجانی در بازار ارز و سکه

سوء‌استفاده دلالان از رفتار هیجانی در بازار ارز و سکه
کارشناسان معتقدند در روز‌هایی که نااطمینانی اقتصادی تشدید شده ، سرمایه‌گذاران باید مراقب تله دلالان برای خرید هیجانی باشند.
کد خبر : ۱۶۷۳۵۴

به گزارش ایبنا؛ همچنان فضای بازار ارز و سکه در پی تنش‌های منطقه‌ای، نوسانی دنبال می‌شود و پیشکسوت‌های بازار به سرمایه‌گذاران علامت احتیاط نشان می‌دهند.


طی روز‌های گذشته بازارساز وارد بازار ارز شد و بخشی از نوسانات را با تزریق دلار و  درهم و همچنین افزایش نرخ‌ها در مرکز مبادله مدیریت کرد.


اما برخی کارشناسان معتقدند اگر مدیریت نوسان هدف بازارساز است، باید بازار ارز و سکه را به‌صورت دو قلو‌های توأمان ببیند.


اگر عدم قطعیت‌ها تعدیل شود یا حتی بازار با آن مواجه شود ممکن است شدت نوسان کم شود، چون بازار در شرایط فعلی از اطلاعات نامتقارن رنج می‌برد؛ به همین دلیل دچار نوسان شده است.


تداوم نوسان در بازار هرات


قیمت دلار هرات که در روز شنبه با نوسان وارد کانال ۶۲ هزار تومان شده بود، روز یکشنبه با روند رو به بالای درهم، وارد کانال ۶۳ هزار تومان شد و در این کانال متوقف شد.


در انتهای بازار روز گذشته، قیمت دلار هرات در ۶۳ هزار و ۵۰ تومان به کار خودش پایان داد.


در مجموع دلار هرات در روز یکشنبه نوسان هزارتومانی داشت.


حرکت شبیه به هم بازار‌ها


قیمت دلار در تهران هم همپای هرات حرکت کرد. بااین‌حال قیمت دلار در تهران زودتر از هرات وارد کانال جدید شد؛ اما نوسانش برابر با دلار هرات بود و بالاتر از نرخ بسته شده هرات به کار خودش پایان داد.


قیمت دلار در سبزه‌میدان در انتهای معاملات دیشب به ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و آرام گرفت.


کاهش حباب دلاری درهم


قیمت درهم در ابتدا یکشنبه را با گپ منفی ۱۶۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد.


اما در ادامه نوسانی دنبال شد و تا ۱۷ هزار و ۱۴۰ تومان بالا رفت.


در نیمه دوم قیمت درهم نتوانست از این مرز عبور کند و در ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کار خودش پایان داد.


حباب دلاری درهم در روز یکشنبه ۲۸۴ تومان شد که کاهش داشت و این رقم نسبت به هفته گذشته کمترین میزان بوده است.


حباب ۲ درصدی طلای آب‌شده


بازار طلا و سکه هم از بازار ارز در نبود قیمت انس طلای جهانی، سوخت افزایش گرفت و حتی نوسان بالاتری را به ثبت رساند.


قیمت طلای آب‌شده روز یکشنبه در ۱۷ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بازگشایی شد. قیمت طلای آب‌شده هم در روز یکشنبه رشد دو پله‌ای داشت و در ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد.


حباب طلای آب‌شده همچنان در سطوح بالای دو درصد قرار دارد که نشان می‌دهد قیمت بازاری طلا نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از ارزش ذاتی آن است.


ثبت قیمت جدید در بازار سکه


قیمت سکه نیز در روز یکشنبه با نوسان بازار‌ها همراه بود و یک کانال بالاتر رفت.


قیمت سکه امامی در روز یکشنبه نوسان بیش از یک‌میلیونی داشت و رکورد جدیدی در بازار به ثبت رساند و در کانال ۴۹ میلیون تومان آرام گرفت.


حباب قیمت سکه هم با رشد یک‌درصدی به ۲۵ درصد رسید که نشان‌دهنده شکاف ده میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی بین قیمت بازاری و ارزش ذاتی سکه است.


معامله‌گران احتیاط کنند


کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران گفت: این روزهاحباب‌هاا حرف اول را در بازار‌های مالی می‌زنند و افزایش نرخ حباب‌ها نگران‌کننده شده است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش حباب‌ها موجب شده سطح هشدار در بازار‌های مالی افزایش یابد و باید به سرمایه‌گذار عادی توصیه کرد در تله خرید هیجانی نیفتد.


وی افزود: نااطمینانی‌های سیاسی موجب شده که سرمایه‌گذاران تغییر رفتار بدهند. در بازار ارز و سکه هیجان باعث شده نوسان بیشتر شود. در بازار دلار هم گرچه نوسان وجود دارد، اما سرعت نوسان کمتر است که بخشی از دلیل آن می‌تواند مداخله بازارساز در بازار دلار باشد.


رحیمی تأکیدد کرد: دراین‌بین دلالان نیز مشغول به کار بوده و در حال دمیدن به تنور هیجانات در بازار‌ها هستند که تنها معامله‌گران بی‌تجربه متضرر خواهند شد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر